Sidor

söndag 23 september 2012

Tröskeltest till total utmattning


Efter DM:et stannade jag, Pelle och Petter kvar och började snacka träning inför 2013 och att det hade varit kul att göra ett tröskeltest. Petter är ju utbildad på detta och var sugen att köpa en lactatmätare men dom kostar ju en slant så vi kläckte den geniala idéen att vi går ihop ett gäng och köper två test av Petter i förväg och vips var utrustningen betald. Förra veckan gjorde Pelle och Engman sina tester i Älvsbyn och kl 10 idag samlades vi ett gäng muntra gossarHundvis för att ta ut oss så mycket vi bara kunde. I nämnd ordning: Kent, jag, Henrik Torneus, Johan Boldrup och sist Petter själv Skulle köra testet.

Dr Larsson med utrustning

Själva testet går till så att man börjar trampa på 100 W i fyra minuter, tar ett blodprov och mäter lactatnivån i blodet och skriver upp pulsen, ökar 40 W och kör 4 minuter och fortsätter så till total utmattning - alltså till man inte överhuvudtaget orkar dra runt pedalerna längre. Då tar man ett sista blodprov.

Johan tar prov på Petter

Själv hade jag väldigt låga förväntningar då sommaren tillbringats i soffan men tänkte att det ändå skulle vara kul att göra testet för att se förbättringarna till nästa test men jag blev grymt överraskad över hur bra testet gick. 260 W gick utan problem, 300 W började bli rätt ansträngt i slutet och 340 W gjorde totalt KAOS med benen och jag fick ge mig efter ca 2,5 minut. Då hade jag passerat min tidigare uppmätta maxpuls med ett slag (kom upp i 195 slag/min) så utmattningen var total. Sista sticket i fingret har jag inget minne av då jag hade fullt sjå att inte ramla av hojen.
Nu ska Petter sammanställa alla siffror och ta fram ett program med vilka zoner man bör ligga i och sedan får vi se vid nästa test om vi skött oss. I april/maj hade vi tänkt nästa test men eventuellt tar vi ett test i februari också. Då jäklar ska 340-wattaren trampas ur har jag tänkt mig.

Kent på väg till kollaps

Henrik på väg till kollaps

Johan på väg till kollaps

Kollapsade cyklar
 


2 kommentarer:

  1. Hääärligt! Så ska det se ut grabbar!!!
    Visst äre nått speciellt med nära döden upplevelser??? ;-)

    SvaraRadera
  2. Usch, tur man inte gick med på sånna där tokigheter

    SvaraRadera