Sidor

torsdag 21 februari 2013

Första riktiga passet

Första riktiga passet gjort med effektmätaren. Svidade om direkt efter jobbpendlingen och körde igång med världens vanligaste intervallpass - 4x4. Spände bågen lite och siktade på 350 watt. Snittade 354 watt på intervallerna och lyckades trampa ut alla utan att tappa effekt även om det var snorjobbigt. Ett riktigt lyft då man ser snittwatten för intervallen och får siffrorna direkt i Edgen. Det här är nog bland dom bästa köp jag gjort.





8 kommentarer:

  1. Uj uj uj! Du blir giftig i sommar Måns!
    Pax för ditt bakhjul då ;-)

    SvaraRadera
  2. Glöm att du kommer att ha din effektmätare bara på tempohojen i sommar. Du kommer att vilja veta hur mycket watt du producerar uppför backen i hemmingsmark. Max effekt på skyltspurter, osv...

    Välkommen till effektträsket.

    SvaraRadera
  3. Satan 354w ujujuj, får se det som att min PT visar liite mindre då effekten sjunker via drivlinan, din sitter ju direkt på veven...visst nämnde jag att min kedja var 7m lång? :-)
    Sen tror jag Kent har rätt, varför veta effekt på tempocykeln ute? (på trainern absolut)

    SvaraRadera
  4. 7 Meter lång kedja. Stefan, har du inte fel cykel i trainern? Trodde du hade en super-tempocykel och inte en super-tandemcykel?

    Jag menade att han kommer att vilja veta på BÄGGE cyklarna.

    På rekordmilen så kör jag bara på effekt... Mitt PR var på en snitteffekt av 240W. Så nu vet jag att jag måste hålla över det för att slå den tiden.
    Tiden/hastigheten kan ändras av väder och vind. Men högre effekt kommer att generera lägre tider, när vädret är gynnsamt.


    SvaraRadera
  5. Varför jag vill ha mätaren på tempohojen är både för pace vid tävling och för att jag precis som i fjol, även om den säsongen blev kort, tänker köra lejonparten av intervallerna med den. Att veta effekten på ett distanspass eller klubbträning kan var kul men inte nödvändigt som jag ser det men man kan ju sälja en njure och köpa en till :)

    SvaraRadera
  6. Jo jag har hört att många kikar på effekten, men jag har inte lyckats komma till den insikten ännu, kör i princip enbart på känsla...
    Trainer passen kör jag ibland på effekt men mest på puls och kikar i efterhand på vad effekten vart
    På tempo pacar jag endast första 500m på effekt för att inte gå ut för hårt och sen kör jag på känsla och kikar efteråt hur "lågt" det vart.
    Om gud är god och maya-indianerna har fel så vill jag ha effekt på cykeln på mallis resan, DET kan jag tycka är en intressant läsning på kvällen efter genomfört pass...
    njure?! Sälj bilen, för vem vill ändå ha en Peugot liksom?!

    SvaraRadera
  7. Efter att ha kört med effektmätare i ett par år håller jag helt med i Måns sista inlägg - det är på tempohojjen den gör någon egentlig nytta. Givetvis är det fördelaktigt om man enkelt kan (samma vevlagertyp och vevlängd) flytta den till linjehojjen. Inför Mallis eller speciella lopp, men i övrigt blir det mest för "kul att veta" och då anser jag att man kan göra mer effektiva saker för pengarna.

    Dina effektsiffror imponerar - men förvånar inte! Tyvärr (för oss med PT) tror jag dessutom siffrorna är rakt överföringsbara mellan PT och P2M.

    SvaraRadera
  8. Skit, jag skrev ett långt inlägg åsså försvann det så nu får det va, orkar inte igen, nu ska jag sova....skit datorer
    Men jag håller inte med till fullo dock...

    SvaraRadera