Sidor

söndag 15 december 2013

Höga berg och djupa dalar

Det här var väl tänkt som en cykelblogg egentligen men ibland kommer det "riktiga" livet mellan. Förra fredagen hade dagen kommit då vi skulle låta våran pyrriskille Käck somna in, 14 år och 8 månader gammal. Vi hade länge förberett oss på att dagen skulle komma då 14 år så klart är en ansenlig ålder för en hund men sorgen är ändå stor då man skiljs från en kompis som hängt med runt om i Sverige på en massa äventyr.


Träningarna dagarna innan var rätt kassa då mycket annat snurrade i huvudet och det veckan före det känts som jag haft nån skit i kroppen och varvat bra pass med riktigt jobbiga där pulsen varit hög, men i veckan verkar det som att det lossnat. Kan även vara att jag lurar mig själv då jag tagit bort pulsen från displayen så man inte vet hur trött man är då benen börjar knorra. 4x10 på strax under 310 watt utan att dräpa mig blev det i tisdags och det är väl på rätt väg i alla fall. Fredag var det egentligen Arcuscykling men jag hade tagit på mig kvällsjobb och äntrade trainern på morgonen. 2x10 och 2x8 på medvetet något lägre effekt (290-300 watt) för att vara pigg på lördagen Arcuspass, som kändes riktigt bra. 3x20 på 312, 309 och 316 watt var jag jättenöjd med. Det var ju så klart jobbigt men jag hade inte haft några problem att orka en till kändes det som, förutom att rumpan verkligen får lida då man kör långa tempopass i linjebrallor. Får nog fasen köra i tempodräkt nästa gång. Tröskelveckorna slut och nu blir det att skruva upp intensiteten med två Vo2-veckor. Förhoppningsvis fortsätter vädret att vara milt så det även går få in några distanspass. 3-4 timmar i morgon bitti vore kanon.


10 kommentarer:

  1. Trist, men sånt är livet på en pinne.

    Ang effekten, du ökar snabbt, jag som var sååå nära dig då du just börjat med höstträningen, nu står jag kvar på exakt samma effekt trots att jag gör mitt bästa medans du enkelt seglar iväg i fjärran.

    Har du några speciella tempo grejs i grenen, vad är skillnaden liksom??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tempogrejs? Upplever att linjebrallorna har tjockare stoppning och därför "korvar" sig lite dp man sitter länge långt fram på sadeln, men jag kanske inbillar mig. Tempo ska ju göra ont.

      Radera
  2. Usch så tråkigt, starkt att alls orka träna såna veckor!

    Dina siffror är i vanlig ordning obehagligt höga, särskilt med tanke på att du gör dem på tempocykeln. Själv kommer jag köra linjehoj om det blir nåt Arcus i vinter - mest för att kunna parera om du börjar tacklas igen (drömmer fortfarande mardrömmar om världens största golfbil)...

    Pulsen tog jag själv bort för flera år sedan, men nu klagar coach på att jag har för LÅG puls. Jag får nog byta coach :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, effekten känns väl helt OK så här tidigt på säsongen. Man är ju i alla fall en gammal gubbe :). En som däremot hade en skrämmande hög effekt är en viss Lundman som körde ett entimmes test på 323 watt. Han lär vi få svettas bakom.
      Du borde väl ha fattat att jag inte både kan styra och lyssna samtidigt, tönt!
      Om vi coachar varandra tror jag det blir betydligt lugnare.

      Radera
    2. 323!!!!! Det håller jag inte i 5 minuter fastän jag väger typ 25kg mer än den räkan. Vad mätte han med? En hårtork och en multimeter?

      Radera
    3. Jag hörde det, 323W är riktigt imponerande! Vi får trösta oss med att han är tekniskt svag och hoppas på trixiga banor med mycket korsningar och snäva rondeller...

      Det hade räckt gott om du bara FORTSATT styra, och inte slutade helt :-)

      Det lät som en behaglig idé. "Jag är trött i benen" - "Ja men då kan du väl vila några dagar, äta gärna nåt gott också"

      Radera
  3. Golf, jag visste det fanns latent långt bak i allas huvuden, den optimala hobbyn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite osäker om det faktiskt är en golfbil de har inne i Arcus. Jag vet att den påminner om en sådan, och i vissa ... situationer, kan upplevas som ungefär 25 meter stor.

      Radera
  4. Golf kan inte vara den optimala hobbyn.
    Jag tror att dart måste vara den bästa hobbyn: bedrivs på pubar, så dricka och mat finns alltid nära till hands.

    SvaraRadera