Sidor

måndag 6 januari 2014

Årets första vecka

Drygt 13 timmar tickade in på kontot förra veckan trots enbart pendling på måndagen. Tre distanspass och tre styrketröskelpass. Nackdelen med att höja effekten på testerna är ju att passen blir betydligt jobbigare och 320-330 watt var det meningen att styrketrösklarna ska köras på. Inga problem visade det sig även om söndagen pass var på riktigt slitna ben och jag fick slita fram 320w.
I morse klev jag upp tidigt för runt tre timmar distans och det är ju onekligen rätt skönt att vara tränad och duschade efter ett distanspass redan före 12. Temperaturen är ju rätt behaglig men det blir ju rätt blött och för min del har jag hellre ett antal minusgrader.
Har även planerat att försöka tappa nått kilo till sommaren. Väger in på 83 kilo nu och det är väl inte extremt mycket till min 185 cm men nog finns det att ta av och runt 78-79 kilo borde vara realistiskt. Nån bergsget lär jag aldrig bli och jag vill inte tappa styrkan i tempoåkningen men ändå känns det onödigt att släpa runt på onödiga kilon.

11 kommentarer:

  1. Grymma watt, synd att du halkar in på viktträsket, det är en soppa man aldrig kan ta sig ur levande, nu är du mindfuckad för resten av livet. Du har härmed blivit varnad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, Nu var det inte så allvarligt. Handlar mest om att försöka undvika att gräva i sig lösviktsgodis på jobbet på eftermiddagarna och tänka lite på portionsstorlekar. Det är få grejer man tar sig ur levande, i alla fall i det långa loppet.

      Radera
  2. Gratis är gott och vad effekten innebär så brukar det bli så det man tappar på gungorna måste man ta igen på karusellerna. Men då blir jag så förbaskat åksjuk så det slutar bara med "förlust", dock inte förlust av vikten som var det tänkt, bara fart, en evig kamp utan happy ending :-)

    SvaraRadera
  3. I vissa klasser inom motorsporten sysslar de med "ekipagevikt" - skulle inte det vara något för oss...?
    Jag kan ta på mig att ta fram vikter att fästa på bergsgetternas cyklar :)

    Angående grävandet... Hör av dig om ni behöver personal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekipagevikt vore kanon. Du ska inte gräva. Du kör tjejapp.

      Radera
  4. Jag har försökt få på Petter 30kg ryggsäck, men han vägrar den geten

    SvaraRadera
  5. Jag inte inte ha +25 kg straffvikt på mig. Men jag kan acceptera att alla cyklar måste väga minst 10% av kroppsvikten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men då blir det ju ännu större skillnad på ekipagen.

      Radera
    2. Skitenkelt, gå upp i vikt bara - då slipper du straffvikten ;)
      Vikt i % av kroppsvikt låter vansinnigt, som jag pendlar skulle jag behöva en heltidsmekaniker...

      Radera
    3. Måns: Det var hela tanken. Vi har för få och korta backar för att det skall vara någon vits att vara en bergsget i norrbotten.
      Per: Jag förstår inte varför man ska pendla så mycket.
      Min kurva har bara gått neråt. ;)

      Radera
    4. Förstår du inte? Jag tittade bara på Måns, han cykelpendlar ju och är ruggigt bra. Jag tänker "pendling som pendling"...

      I övrigt håller jag bara delvis med om att vi har för få och korta backar för en bergsget. Vi har förvisso få backar av sådan kaliber att man kan splittra ett helt fält, men har man -20 kg på en effektmässigt starkare åkare kan man fortfarande spöa denne "bara" genom att följa klungan uppför och sedan gömma sig i densamma, medan tjockisen ensam får jaga klungan. Väg toppkvintetten från 2013 års Rödbergslopp om du är skeptisk. Nu var det förvisso de fem starkaste åkarna som gick iväg, men utan motlut hade gruppen sett annorlunda ut. Jag säger "motlut" för de backarna är inte särskilt märkvärdiga. Jag VET att det bara är ett motionslopp, men inte var det pga det jag släppte...

      Så om vi återvänder till frågan om varför MIN vikt pendlar, beror det på att jag är dum och oseriös - men det är ju så gott med mat :-)

      ... godis och glass

      Radera