Sidor

måndag 21 januari 2013

Jag och Imelda

Skor har varit ledordet för cykelprylsinköpen sista tiden. Började med att jag hade en tanke om att köpa ett par billiga MTB-skor i stor storlek som det gick ha en yllesula och två par sockar i för att slippa frysa om fötterna i vinter. Tanken var ju god men dom skoöverdrag jag köpte i samma veva, som enligt storlekstabellen borde passat visade sig vara alldeles för små. I samma veva som jag började jaga nya överdrag la Henrik Torneus ut sina i stort sett nya Shimano MW-81 vinterskor för försäljning på facebook. Storlek 44 var tydligen för smått för honom me perfekt på mig.


Kan inte förstå varför jag inte tidigare köpt vinterskor som cyklar hela året. Två eldprov har hunnits med. Först ett 4-timmars pass där vi hade runt -12 i snitt och -17 som kallast och sen jobbpendling i -30.  Jätteskillnad mot vanliga sommarskor.
Sen åker vi ner till Falun den 7/2 för att cykla velodrom. Dom kör tydligen med SPD eller SPD-SL-pedaler på cyklarna och något pedalbyte var inte tillåtet så då är det MTB-skor som gäller då jag kör Look Keo. Mina pjucker är nästan 15 år gamla och rejält kassa. Sulan är så sliten runt klossen att dom glappar i pedalen och kardborret har slutat kardborra sig så dom sitter i stort sett bara med klickfästet. Känns inte helt stabilt att sätta sig i en velodrom med. Hade ändå tänkt köpa nya till våren men i och med Falunäventyret var det bara lätta på lädret nu. Brukar ju oftast handla från Tyskland men det visade sig att Retto.com från Spanien hade rätt bra pris på Sidiskor, som sitter bra på mina fötter. Ett par Sidi Eagle 5 fit blev det. Schysta skor men inget fancy.



Arcuscykling i helgen och det börjar bli välbesökta tillställningar. Kul! Körde först 2x20 på lite under tröskel. Sen var Johan sugen att köra mer så vi beslutade om en tjuga till. Gav mig efter 15 minuter då jag hade så sjukt ont i arslet. Långa pass på tempohoj är en plåga eller så är man för mjuk. 2x20 på fredag med sega ben efter 4,5 timmars sömn. Efter det så klart käk och sen åkte vi hem till Johan B och fikade och hade lite cykelhäng några timmar. En bra dag. Johan N stod för dagens skratt då han helt plötsligt fick kramp i bägge benen och inte fick den minsta sympati. Skojigt!

Snodd bild från Nybyns hemsida. Jag och Per växlar med Stefan (tror jag) som grindvakt.

Tidigt distanspass i dag med Petter och Janne på ännu segare ben. 7 mil och drygt 3 timmar i kanonväder. -9 och klarblå himmel. Bra vecka som landade på drygt 12 timmar.

1 kommentar:

  1. EN BIT UNDER, men tränar man som en psykopat så ger det väl resultat...
    Jag var långt ifrån tröskel (på fel sida) och jag var ändå bakom (jo det var jag som var grindvakt, men orkade inte va så mycket just på vakt, mest överlevnad, sällan varit så trött)

    SvaraRadera